lørdag, maj 16

Aarhus Silkeborg vandrerute: Det praktiske

MIN OPLEVELSE: Vandreruten Aarhus Silkeborg er en dejlig varieret tur gennem det smukkeste af Østjylland. Stien er meget afvekslende med et miks af skovveje, markveje, smalle stier og kommuneveje. Stien kan inddeles i 3 dele - 3 områder - på hver cirka 25 km. Aarhus til Skanderborg. Skanderborg til Ry. Ry til Silkeborg.

Vandrerute Aarhus til Silkeborg

Aarhus: Vandreruten slutter/starter, hvor Brabrand Stien udgår fra krydset af Søren Frichs Vej og Ringgaden i Aarhus. Du kan begynde/slutter ruten i Silkeborg enten ved Silkeborg Station / hvor Åhavevej går under jernbanen eller ved Indelukket, der ligger ved Gudenåen.

Ruten går gennem „Det Midtjyske Søhøjland“ og er 80 km, hvis du vælger ruten gennem Skanderborg. Jeg blev vest for motorvejen ved Skanderborg, så min rute blev på 75 km. Jeg valgte at gå gennem Illerup Ådal, hvor der er fundet store offerfund fra jernalderen, der er udstillet på Moesgaard Museum. Jeg mindes for en stund mit tidligere liv som arkæolog og mine 7 år med udgravninger.

Min anbefaling

2 eller 3 dage med 1 nat eller 2 nætter undervejs. Mulighed for overnatning i shelters, primitive lejrpladser eller på campingpladser i ex. Skanderborg og Ry. Undervejs er der mulighed for indkøb i Skanderborg og Ry. Ruten er en vandrerute og egner sig ikke til cykler eller vandring med trækvogn.

Vandreruten Aarhus Silkeborg - hvilken rute?

Forklaring til kortet nedenfor.
Den blå/lilla rute er Skov og Naturstyrelsen rute på godt 80 km.
Den blå/gule rute var mit valg, hvor jeg blev vest for motorvejen ved Skanderborg og gik forbi Illerup Ådal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar