tirsdag, marts 30

Rundt om Hald Sø ved Viborg

Tirsdag morgen kom foråret, ☀️ og jeg valgte at fejre det gode vejr med en frisk 🥾 vandretur rundt om Hald Sø ved Viborg. Det er en utrolig smuk tur 🌿🦢 af ikke afmærkede, men tydelige stier, hvor jeg det meste af tiden var helt tæt ved søen.
Den smukkeste del, men også mest besøgte, var vestsiden ved historiske Hald Hovedgaard, Niels Bugges Kro og Dollerup Bakker. På østsiden af Hald Sø havde jeg stien for mig selv. 
❓Der er på nettet flere forslag til, hvordan du tackler det trælse stykke langs Vejlevej ved Birgittelyst. Jeg gik med uret rundt og gik ind for tidligt fra Vejlevej, ⛔️ 200 meter syd for Toustrupvej/Birgittelyst Kro. 
✅ Gå yderligere 300 m og vælg markvejen, der fører dig direkte tilbage til søen. GOD TUR.
Der meget historie omkring Hald Hovedgaard.


 

Hald Sø rundt kilometer for kilometer
KM 0 Skytteholmen P- plads
KM 0,5 Non Mølleå
KM 1,2 Vejlevej
KM 1,5 Toustrupvej/Birgittelyst Kro
KM 2 Markvej til Hald Sø
KM 3 Vranum Bakker og Fardal
KM 4 Kapeldalen
KM 6 Mostgaard bæk 
KM 7 Dollerup badebro og picnicområde
KM 7 Hald Sø syd p plads
KM 7,5 Dollerup bæk
KM 8 Dollerup Mølle
KM 8,5 Dollerup Bakker og evt. afstikker til iskiosk
KM 11 Inder-øen
KM 13,5 Gjælbæk og Gjælbro
KM 13,7 Hærvejen
KM 14,2 På vestsiden af Ravnsbjergvej: Niels Bugges Kro, Troldeslugten og Hald Skovlegeplads
KM 14,2 På østsiden af Ravnsbjergvej: Niels Bugges Hald
KM 15 Hald Hovedgaard
KM 15,4 Halvø med Jørgen Friis’ Hald ruin
KM 15,5 Brattingsborg
KM 16,5 Skytteholmen

Rundt om Hald Sø ved Viborg 16,5 km



Naturstyrelsen PDF brochure om Hald Sø området
https://naturstyrelsen.dk/media/nst/89788/Hald%20Soe_221113_Web.pdf

Hvis du synes om det du har set, så vil det være meget motiverende, hvis du abonnerer på min ArneOnTheTrail YouTube kanal. KLIK HER

Ingen kommentarer:

Send en kommentar